Validity of the Confidence Scale in Affective Tutoring and the usefulness of Academic Tutoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/dse.vi24.1080

Abstract

The objective of this research was to validate a tutoring scale by identifying two factors: 1. confidence in affective tutoring and 2. usefulness of academic tutoring. The study followed a quantitative methodology with the design of a validated Likert-type instrument and a sample of 343 university students in the states of Coahuila and Aguascalientes, Mexico. The limitations of the study were linked to its representativeness, limited to the participating population. Its originality lies in its methodological contribution and the proposal of a validated measurement instrument to determine the implications of university tutoring. Ourresults show adequate validity and reliability in each of its dimensions: Confidence in Affective Tutoring (explained variance = 44.67%; Cronbach's Alpha = .88), Usefulness in Academic Tutoring (explained variance = 59.14%; Cronbach's Alpha = .85), yielding a model with adequate indices (CFI = .932; TLI = .906; IFI = .933, RMSEA = .08).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Karina Castro Saucedo, Universidad Autónoma de Coahuila

Doctora en Filosofía con orientación en Trabajo Social y Políticas comparadas de bienestar social. Líneas de investigación: Psicología educativa, psicología social, teoría social, y perspectiva de género. Profesora de tiempo completo en la Facultad de Trabajo Social, Universidad Autónoma de Coahuila. México.

Laura Fabiola Núñez Udave, Universidad Autónoma de Coahuila

Doctora en Ciencias de la Educación. Líneas de investigación: Educación social, Ciencia de la Educación, grupos vulnerables y en riesgo social. Profesora de tiempo completo en la Facultad de Trabajo Social, Universidad Autónoma de Coahuila. México.

Cirilo Humberto García Cadena, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctor en Política Social. Líneas de investigación: Cognición-educación, Psicología conductista, Construccionismo social. Profesor-investigador de tiempo completo en la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México.

Esmeralda Jaqueline Tapia García , Universidad Autónoma de Coahuila

Doctora en Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Coahuila. Líneas de investigación: Educación social, Trabajo social educativo, grupos vulnerables y en riesgo social. Profesora de tiempo completo de la Facultad de Trabajo Social, Universidad Autónma de Coahuila. México.

César Arnulfo De León Alvarado, Universidad Autónoma de Coahuila

Doctor en Educación en el Desarrollo de Habilidades Emocionales. Líneas de investigación: Filosofìa de la educación, Competencias socioemocionales. Profesor-investigador de tiempo completo en la Facultad de Trabajo Social, Universidad Autónoma de Coahuila. México.

Published

2021-12-27